niedziela, 13 stycznia 2013

FAMILY ALBUM


Przy okazji świątecznych porządków znalazłam zdjęcia swojej babci. Są dla mnie wyjątkowo ważne, ponieważ nigdy jej nie poznałam. Zmarła na długo przed moim urodzeniem. Jej obraz w mojej głowie wytworzył się na podstawie opowiadań mojej mamy.Nie  jest  to obraz obiektywny, moja mama miała zaledwie 4 lata, kiedy babcia odeszła. Nie pamięta jej zbyt dobrze. Trzymając tych klika zdjęć w dłoni mogę domyślać się tylko jaka była naprawdę, o czym marzyła, czego pragnęła. Patrzę na zdjęcie z okresu międzywojennego, kiedy była zaraz po ślubie, stoi roześmiana na łące, potem zdjęcie z czasów okupacji -patrzę na kobietę, która ma 32 lata a wygląda na wiele starszą. Babcia  jest zmęczona życiem, wystraszona. I kilka ujęć po wyzwoleniu. To był dla niej ciężki czas, traci 8-miesięczna córeczkę. Ela umiera na zapalenie płuc. Babcia w wpada w rozpacz, nie może się pogodzić z jej śmiercią. Niespodziewanie pół roku po pogrzebie zachodzi w ciążę z moją mamą. W wieku 37 lat rodzi 4 dziecko (zapomniałam dodać , że rok po ślubie rodzi się Jadzia , dwa lata potem Marysia. Także moja mama miała dwie siostry, starsze od niej o 18 i 20 lat). Zrobiłam dość długi wstęp, a dzisiaj miało być o zdjęciach, żebyście je wywoływali, podpisywali, opisywali. Nie tylko data i kto jest na zdjęciu, ale  także piszcie o emocjach  jakie Wam wtedy towarzyszyły, jakie są  relacje między ludźmi na zdjęciu. Jakieś plemię w Ameryce (nie pamiętam już której) wierzy, że zdjęcie kradnie kawałek duszy i coś w tym jest, bo chwila na zdjęciu jest zatrzymana na zawsze.




Naklejki dostępne na  BROCANTE  i RETRO SOUP (KLIK) .

34 komentarze:

  1. Piękne, jak wszystko co robisz:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Cieszę się,że Ci się podobają! Wszystkiego Najlepszego w Nowym Roku!

      Usuń
  2. Ale historia! Ja mam opisane każde zdjęcie. Moja pamięć jest zbyt krótka. Ale emocji nie piszę a może warto?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myszko, warto! Wydaje mi się, że właśnie te uczucia, emocje są najważniejsze!

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Witam Cię bardzo serdecznie i dziękuję :)

      Usuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękne Roks :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, dziękuję. Wspaniale, że tu zajrzałaś :)

      Usuń
  6. uwielbiam oglądać stare zdjęcia u mojej babci, jest w nich coś magicznego i tajemniczego...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Linka, nie wiem czy się ze mną zgodzisz, ale niektóre zdjęcia mają niesamowitą magię w sobie.

      Usuń
  7. Bardzo lubię zdjęcia retro,więc post i naklejki jakby specjalnie dla mnie:)Cudne!Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Umbrella, bardzo się cieszę, że udało mi się stworzyć coś tak pasującego do Ciebie.Pozdrawiam Cię bardzo ciepło :)

      Usuń
  8. Tak chwila zatrzymana na zawsze...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rose,u Ciebie na blogu tych wspaniałych zatrzymanych chwil można znaleźć bardzo wiele. Ubóstwiam Cię odwiedzać. Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
    2. A ja ubóstwiam jak takie duszyczki jak Ty mnie odwiedzają! ;)
      Również pozdrawiam!

      Usuń
  9. Zdjęcia piękne! A jaki cudny aparat widzę też na zdjęciu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten aparat mieszkowy Kodaka lata 1923-1927.Bardzo się cieszę, że podobają Ci się zdjęcia. Dziękuję:)

      Usuń
    2. To prawdziwy skarb dla kolekcjonera :)

      Usuń
    3. Ewelino, jest kilka sztuk na allegro i w miarę przystępnych cenach. Był to dość popularny aparat w tamtym okresie :)

      Usuń
  10. Uwielbiałam w dzieciństwie oglądać stare zdjęcia, teraz w erze cyfrówek mało kto robi papierowe odbitki... Piękne naklejeczki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cheniu, no właśnie powiedz jak to jest. Technika poszła do przodu, wywoływanie jest proste, a się tego nie robi. Ja niestety wszystko mam w komputerze:(((

      Usuń
  11. piekne zdjęcia :)
    pozdrawiam
    Ag

    OdpowiedzUsuń
  12. These are fantastic!
    I have now a link to you on my blog, I hope you don't mind.

    Have a lovely weekend!
    Hugs,
    Gaby

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubię takie stare zdjęcia .Tych rodzinnych mam niewiele ale za to wzbudzają u mnie wiele emocji gdy je oglądam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jak oglądam swoje zdjęcia to mam dużo emocji w sobie...

      Usuń
  14. Witam,

    Marzenia się spełniają już się przeprowadziliśmy na gród szczęścia i miłości wybraliśmy Toruń:)
    Teraz mieszkanie tymczasowe a od wiosny coś na stałe....szykuje się duży remont i aranżacyjne wyzwanie:) Oczywiście bliżej marca zamówię coś specjalnego na nowy kwadrat coś do przedpokoju bo tam chcę zrobić małą galerię Pani obrazów:)tzn. takich retro zdjęć...tylko proszę podać czy wymiary mogą być formatu takiego jak nadruki na bawełnie?Poza tym mała anegdota. Wczoraj sąsiadka w nowym miejscu przyniosła mi Pani pracę bo w trakcie przeprowadzki wypadła (taka piękna pocztówka z retro dziewczynką) jak się ucieszyłam choć owa szacowna Pani z bólem oddała bo tak się jej spodobała...poleciłam stronę retro feelings;) tak działa poczta pantoflowa:)

    Pozdrawiam ciepło...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Aniu,

      pozwoliłam sobie na swoje osobiste wywody na Pani blogu :)

      Usuń
  15. ależ przepiękny blog :-) Cuda i cudeńka widzę tutaj :-) zapisuję się już już :-) Jakoś gdzieś ktoś na FB polubił i zobaczyłam :-) cieszę się bardzo :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Iwono,

    witam Cię z całego serca, bardzo się cieszę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. wsapaniala opowiesc rodzinna i naklejki rowniez:-)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  18. Pani Roksano Kochana gdzie się pani nam podziewa? ja już się nie mogę doczekać pani prac a tu pusto..i cichosza..Niech Pani wraca potrzebuję natchnąć nowe mieszkanko pani uroczymi pracami...:)

    pozdrawiam
    Annaferrero

    OdpowiedzUsuń